کد خبر 273087
تاریخ انتشار: ۵ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۵

روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان انرژی اتمی ایران در پاسخ به مقاله‌ای با عنوان "ضرورت فهم حقوقی از تعهدات هسته‌ای ، «دسترسی هدایت شده» بازرسی است یا بازدید" توضیحاتی را ارائه کرده است.

به گزارش مشرق، روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان انرژی اتمی ایران در پاسخ به مقاله‌ای با عنوان "ضرورت فهم حقوقی از تعهدات هسته‌ای ، «دسترسی هدایت شده» بازرسی است یا بازدید" که سوم دی‌ماه جاری در یکی از سایت‌های خبری منتشر شده است، توضیحاتی را با توجه به نظر کارشناسان امر منتشر می‌نماید:

همانگونه که مسئولین سازمان انرژی اتمی ایران و وزارت خارجه پیشتر اعلام نموده‌اند اجازه بازدیداز کارخانه آب سنگین اراک حسب درخواست اولیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داده شده است و با امضای بیانیه مشترک میان سازمان و آژانس که در بند دوم ضمیمه آن با اشاره به هدف بازدید به شرح زیر آمده، رسمیت یافته است.
" تأمین اطلاعات مرتبط مورد توافق طرفین ودسترسی مدیریت شده به کارخانه تولید آب سنگین"
(Providing mutually agreed relevant information and managed access to the heavy water production plant)
ملاحظه می‌شود که خود آژانس از واژه بازرسی استفاده نکرده ما نیز تعمداً عبارت بازرسی را برای پرهیز از برخی سوء تفاهمات به کار نبرده‌ایم. دسترسی بر اساس توافق طرفین در قالب بازدید هم اکنون انجام گردیده است
برای فهم درست از واژه‌هایی چون دسترسی مدیریت شده، بازرسی و بازدید و بسیار از اصطلاحات تخصّصی دیگر که روزانه بارها از جانب مسئولین متخصصین انرژی اتمی کشور و به ویژه آنهایی که با مسائل و تصمیمات بین‌المللی سروکار دارند، به کار می‌رود، توجه به معانی برخی از آنها در فرهنگ اصطلاحات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شرح ذیل را توصیه می‌نماید:
در مدل موافقت‌نامه پادمان جامع[1] از عنوان بازرسی (Inspection) برای فعالیت‌‌های راستی آزمایی مربوط به حسابرسی مواد هسته‌ای در محل، استفاده نموده است (مواد 70 الی 82) از طرفی از عنوان بازدید (Visit) برای تمام موارد حضور بازرسان در کشور استفاده شده است (مواد 87 الی 89) به طور مشخص‌تر، علاوه بر انواع "بازرسی" به منظور راستی‌آزمایی مواد هسته‌ای، آژانس می‌تواند پس از دریافت اطلاعات طراحی تاسیسات[2](DIQ)طبق مواد 42 الی 45 با همار کشور مورد نظر بازرسانی را به منظور بررسی و "راستی آزمایی اطلاعات طراحی[3](DIV) به تأسیسات اعزام نماید که تحت عنوان "بازدید" انجام می‌گیرد (ماده48). انجام مذاکره در مورد تدوین رهیافت پادمان در موسسات و یا انجام مذاکرات مختلف با مراجع مسئول در سطح کشور و مؤسسات در خصوص اجرای پادمان نیز تحت عنوان "بازدید" صورت می‌گیرد. در پایان و پس از طی مدتی مشخص، آژانس یافته‌های مربوطه را به صورت بیانیه‌ای برای مرجع ملی کشور ارسال می‌نماید که توسط مراجع مرتبط کشور مورد توجه و بررسی قرار می‌گیرد.
در خاتمه یادآوری می‌نماید اینکه بسیاری از کارشناسان حوزه‌های مختلف علمی و فنی سعی در فهم درست حقوقی در بحث‌های هسته‌ای داشته و در مقابل آنچه که حقوق حقه ملت ایران در استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای است، عکس‌العمل و تعامل مثبت نشان می‌دهند. مایه مباهات و امید است. در عین حال روابط عمومی و اطلاع‌رسانی، سخنگو و معاونت روابط راهبردی و امورمجلس سازمان انرژی اتمی ایران آمادگی پاسخگویی به هرگونه سؤال هموطنان عزیز را داشته و از طرح سؤالات و نظرات انتقادی و ارشادی استقبال می‌نماید.
مزید اطلاع ذیلاً عین عبارات مندرج در "واژه‌نامه پادمان آژانس" در خصوص کاربرد واژه‌های بازدید و بازرسی که در بخش یازده راهنمای مذکور :
www.pub.iaea.org/MTCD/ Publications/PDF/nus-3-cd/PDF/ NVS3_Prn.Pdf
آمده است نقل می‌گردد:
11.1. Visit – the presence of IAEA inspectors at a facility for purposes other than a safeguards inspection (see No. 11.2) or complementary access (see No 11.25); examples of such purposes are the examination and verification of design information on a facility (see No's 3.29 and 3.30), fact finding and technical discussions in connection with the development of safeguards approaches (see No. 3.1), and negotiations and discussions with facility and State authorities regarding safeguards implementation matters. Visits are not counted as person-days of inspection (see No. 11.20).
11.2. Inspection – under an INFCIRC/153-type safeguards agreement, a set of activities carried out by IAEA inspectors at a facility or a location outside facilities to verify that the nuclear material declared and placed under safeguards remains in peaceful nuclear activities or is otherwise adequately accounted for. Three types of inspection may be performed under these agreements: ad hoc, routine and special inspections (see No's 11.4, 11.5 and 11.13, respectively). Under an INFCIRC/66-type safeguards agreement, inspections are performed to verify that the nuclear material declared and placed under safeguards remains in peaceful nuclear activities or is otherwise adequately accounted for and that the non-nuclear material, facilities, equipment, services and information specified and placed under safeguards are not used to further any proscribed purpose. Initial inspections, routine inspections and special inspections may be performed under such agreements (see No's 11.3, 11.5 and 11.13, respectively).
 


[1]INFCIRC/153
[2]Design Information Questionnaire
[3]Design Information Verification

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    اولا رفرنسی که گذاشتن کار نمیکنه! دوما در عبارات انگلیسی MANAGED ACCESS یا دسترسی مدیریت شده! رو نگنجوندن تا مردم و معنی واقعیش رو ببینن! این نوع از دسترسی با اعمال مدیریت از سوی ان پی تی یا هر شورای نظارتی بمنظور کنترل و راستی آزمایی و زیر کظر داشتن برنامه ها مکانها و پروژه هایی که هدف و کارکرد آنها (در این مورد صلح آمیز بودن) هنوز تایید نشده و کشور دارنده و اجرا کننده با فراهم نمودن این دسترسی قابل مدیریت برای یازرسان باید بتواند صداقت خود را در تطابق برنامه هایش با قوانین بازرسان ( در اینجا ان پی تی) اثبات کند. مسئله مهم در این نوع دسترسی که از بازرسی هم فراتر است این است که بازدید کننده علاوه بر دسترسی و بازرسی حق اعمال مدیریت در نوع و ساختار و نیازهای بازرسی را دارد. در بازرسی بازرس میتواند با اجازه کشور مورد نظر اقدام به نمونه برداری و راستی آزمایی تا جاییکه از طرف کشور مورد نظر بوی داده مینماید. اما در دسترسی مدیریتی کشور مورد نظر حق اعمال محدودیت و ... برای بازرس ندارد و انان دارای اختیار و آزادی تمام حتی دسترسی به محرمانه ترین اطلاعات هستند. برای نمونه به این متن که از یک پروتکل الحاقی از طرف ان پی تی بر گرفته شده دقت کنید: Article 7 a. Upon request by .........., the Agency and .......... shall make arrangements for managed access under this Protocol in order to prevent the dissemination of proliferation sensitive information, to meet safety or physical protection requirements, or to protect proprietary or commercially sensitive information. Such arrangements shall not preclude the Agency from conducting activities necessary to provide credible assurance of the absence of undeclared nuclear material and activities at the location in question, including the resolution of a question relating to the correctness and completeness of the information referred to in Article 2 or of an inconsistency relating to that information. b. .......... may, when providing the information referred to in Article 2, inform the Agency of the places at a site or location at which managed access may be applicable. c. Pending the entry into force of any necessary Subsidiary Arrangements, ......... may have recourse to managed access consistent with the provisions of paragraph a. above. منبع: INFCIRC/540 http://www.iaea.org/Publications/Documents/Infcircs/1997/infcirc540c.pdf
  • میترا1 ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    اینا همش بازی با کلماته ! همه میدونن چه توافقی شده و چه خوابی برای کشور عزیزمون دیده شده ! که ان شالله خوابشان هرگز تعبیر نخواهد شد !
  • ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    0 0
    این در راستای اجرای پروتکل الحاقیه!
  • ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    0 0
    مشرق این خبر رو چرا قایمش کردی؟ بیارش جز خبرهای مهم ببیننش!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس